به گزارش شهرآرانیوز، آیتالله سیداحمد علمالهدی در خطبه دوم نمازجمعه این هفته (۲۸ دی ۱۴۰۳) که با حضور خیل زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی ایراد شد، با اشاره به سالروز رحلت جانگداز صدیقه صغری حضرت زینبکبری سلاماللهعلیها، اظهار کرد: حضرت زینب(س) دو ویژگیِ وجودی داشتند که در کنار همه فضائل، مناقب و بزرگواریهای حضرت، تعمق و دقت در این دو ویژگی برای امروز ما در عرصه اجتماعی سازنده است.
وی با بیان اینکه نمایشگری موقعیت زن در عرصههای سیاسی و اجتماعی، ویژگی اول وجودی حضرت زینب(س) است، ادامه داد: متأسفانه ما دچار کجبینی و کجاندیشی، هم نسبتبه بعضی عناصر متحجر مؤمن و هم نسبتبه عناصر منحرف مخالف هستیم که این جایگاه را درست درک نکردند.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی افزود: زن یک وجود خاص است که جریان آفرینش خلقت این ماهیت وجودی را دارای خصوصیت سازندگی قرار داده است؛ وجودی که هم فرد و انسان را میسازد و هم سازندگی اجتماعی دارد.
وی با بیان اینکه معمولاً در مقام شناخت موقعیت زن، بیشتر روی ویژگی فردسازی زن که مقام تربیتی او هست، تکیه میشود، خاطرنشان کرد: این ویژگی شامل نیروی کاملی است که امکانات احساساتی و ذخایر درونی او سبب میشود فردساز و انسانساز باشد؛ در حالی که زن قدرت سازندگی در عرصه اجتماعی هم دارد.
آیتالله علمالهدی بیان کرد: آنجاکه جریانهای اجتماعی به سمت کورهراه انحرافی حرکت کنند و برای هدایت جامعه نیاز به انقلاب و دگرگونی عمیق و جامع اجتماعی باشد، قدرت زن در ایجاد دگرگونسازی و انقلابسازی از قدرت مرد بهمراتب فراتر و بیشتر است و این حقیقت را حضرت فاطمه اطهر سلامالله و دختر برومندش حضرت زینب(س) ثابت کردند.
وی گفت: آن روزی که صدیقه اطهر در مقابل انحراف جریان رهبری از خط امامت برای نشاندادن مسیر رهبری بر اساس قرآن، اسلام و مقام ولایت ایستاد، امیرالمؤمنین با همه قدرت و عظمت در خانه نشست و بیرون نیامد، زهرا سلاماللهعلیها به میدان آمدند و مطلب را طوری جا انداختند که آن روز تنها ۷ نفر میگفتند «اشهدُ انَّ علیّاً ولیُّ الله»؛ امروز نزدیک به نیم میلیارد انسان میگویند «اشهدُ انَّ علیّاً ولیُّ الله».
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه این قدرت جامعهسازی زن است، اضافه کرد: آن روز، روزی نبود که مولا بیاید وسط میدان؛ اگر او با ذوالفقار وسط میدان میآمد، چهبسا قبل از اینکه لبه تیز ذوالفقار، کجروی و انحراف را براندازی کند، به قیمت براندازی مکتب تمام میشد و مکتب به عنوان یک جریان قدرت شناخته میشد.
وی به نقش انقلابساز حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها در جریان قیام کربلا اشاره کرد و گفت: روزی که حضرت زینب(س) در مجلس یزید بر سر یک عنصر خونخوار و مستکبر فریاد زد «یزید تو ناچیز و پوچ هستی»، سیدالساجدین کنار ایشان نشستند و حضرت زینب این حرکت را انجام داد؛ چون قدرت سازندگی متعلق به زن است.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه فرهنگ شیطانی غرب در طول تاریخ، جفایی در حق زن انجام داده که از همه جنایتها مقدمتر است، متذکر شد: جفای غرب در حق جایگاه زنان این است که شخصیت سازنده زن در طول تاریخ را سرکوب کرد و جریان عروسکبازی و بهرهکشی از جنسیت زن و معرفی او به عنوان کالا را به میدان آورد.
وی به تحقیر زنان در حکومت حاکمان طاغوتی جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: حکام طاغوتی جامعه اسلامی آن روز فهمیدند اگر بنا شد معیار زن زهرا و زینب سلاماللهعلیها باشد، خانمهای قهرمانآفرینی به وجود میآیند که در میدان، حکومت را برای یک نظام خودکامه غیرممکن میکنند؛ از این رو زن را در این میدان سرکوب کردند و این جنایتی بود که حکام بنیامیه و بنیعباس در حق زنان کردند.
امامجمعه مشهدمقدس با بیان اینکه هرگاه صدایی از جریانهای ضددین برای حمایت زن بلند شد، برای نابودگری زن و ازبینبردن جریان سازنده زن بود، تصریح کرد: بعد از جریان مدرنیسم، مسئلهای به نام آزادی و استقلال مالی زن در اروپا مطرح شد که معلول شکلگیری انقلاب صنعتی بود؛ پس از انقلاب صنعتی، نیروی کارگر مرد برای صنایع خود کم داشتند، این جریان را ایجاد کردند تا زنان را از کانون زندگی به میان کارخانهها بکشند و بهعنوان کارگر و باربر از آنان بهره بکشند.
وی با تأکید بر اینکه در طول تاریخ، هر جریان استکباری بهنام زن اقدام کرد، برای این بود که خواست از زن بهرهکشی نامناسب و ناملایم بکند، یادآور شد: امروز هم همین است، اما آنجایی که دین از زن دم میزند، آنجایی است که میخواهد زن را در میدان تربیتی و در عرصه اجتماعی بهعنوان یک انقلابساز مطرح کند، نه به عنوان ابزار سوءاستفاده دیگران.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه دین قبل از هر کار دم از حجاب میزند تا مصونیت و امنیت زن را برای حضور در جامعه و بروز توان جامعهسازی زن تضمین کند، خاطرنشان کرد: دومین ویژگی حضرت زینب سلاماللهعلیها عبارت بود از «نمایش صبر و مقاومت شاکرین»؛ در یکی از دعاهای ماه رجب به «صبر شاکرین» اشاره شده که باید بدانیم به چه معناست.
وی در تشریح معنای «صبر شاکرین»، گفت: شاکر وقتی نعمت را میشناسد، شکرگزار میشود و وقتی نعمت را شناخت، برای اینکه بتواند در بستر این نعمت زندگیاش را ادامه بدهد، باید مقاومت داشته باشد؛ زیرا اگر به نعمت رسید و مقاومت نداشت، نمیتواند در دل آن نعمت زندگی کند؛ از این رو برای شاکرین مقاومت لازم است و این را زینب کبری(س) آموزش دادند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بیان عظمت شخصیت زینب کبری سلاماللهعلیها، به ماجرایی در مورد مواجهه ایشان با ادبیات تحقیری دشمن در مجلس عبیدالله بن زیاد اشاره کرد و گفت: یک اشکال بزرگ ما این است که آنچه در مورد اهلبیت(ع) برای ما میگویند، یکسری نقاط عاطفی است، اما تحلیل و فلسفه قضیه بهدرستی مطرح نمیشود؛ این ماجرا را شنیدید که در مجلس عبیدالله بن زیاد خطاب به حضرت زینب(س) گفتند «رفتار خدا را با برادرت چگونه دیدی؟» زینب کبری(س) فرمود «جز زیبایی ندیدم».
وی اضافه کرد: آنچه حضرت زینب سلاماللهعلیها زیبا دید و ما امروز باید آن را ببینیم، این بود که زینب دید یک روز بیشتر از شهادت برادر نگذشته، این شهادت اثر انقلابی خودش را حتی روی دشمن گذاشته، این زیبا نیست که ببیند برادر شهید شد؛ زیبا این است که برادر فدایی انقلابی شد که این انقلاب و دگرگونی حتی دشمن را عوض کرده و در دشمن هم اثر گذاشته است.
آیتالله علمالهدی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، یادآور شد: نزدیک به یکسالونیم، ۴۶ هزار انسان در غزه کشته شد، ۱۰ هزار مفقود دارند، همه خانهها را ویران کردند و درنهایت اسرائیل بدون غلبه بر حماس و بدون پیروزی مجبور شد اسلحه را زمین بگذارد و ذلت خود را به همه جهانیان ابراز کند.
وی اضافه کرد: یک عده ممکن است بگویند خب نتیجه چی شد؟ اینهمه خانه خراب و اینهمه انسان کشته شد، نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که دنیا به نفرت اسرائیل پی برد، کجای دنیاست که «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» نگویند؟ امروز همه مردم جهان بهعنوان عناصر ضدصهیونیستی قیام کردند.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی افزود: قیام مردم غزه سرمایهگذاری شد برای اینکه آبروی جهانی آمریکا و اسرائیل روی کره زمین از بین برود و این بالاترین برداشت و منفعت در هزینهای بود که مردم غزه دادند. این همان «مارأیتُ الّا جمیلا» بود که زینب کبری(س) بیان کرد.
وی تأکید کرد: امروز اسرائیل منفور و مفتضح شد، مورد نفرت فکری همه جهانیان قرار گرفت و نکبت اسرائیل بر همه جهانیان ثابت شد.